Een station vernieuwen? Zorg dan ook voor een dubbellaagse fietsenstalling

Dubbellaags fietsparkeren

Wanneer je een groot en voor de regio belangrijk treinstation vernieuwt, dan vormt dat natuurlijk het ideale moment om ook eens kritisch te kijken naar de staat van de fietsenstalling. Vooral de vraag of de capaciteit nog voldoet aan hedendaagse verwachtingen aan eisen gaat dan opspelen. Gelukkig zijn er tegenwoordig wel meer mogelijkheden dan ooit om voor meer parkeergelegenheid te zorgen. Zo bestaan er tegenwoordig verschillende modellen waarmee dubbellaags fietsparkeren mogelijk wordt. Hieronder worden twee modellen in het kort beschreven. Voor welke versie je ook kiest, zeer efficiënt is het sowieso, want je kunt hoe dan ook twee keer zo veel fietsen kwijt als bij een enkellaagse fietsenstalling.

Achterwielborging

Een fietsenstalling met achterwielborging is een inmiddels niet meer zo onbekende vorm van etageparkeren. Je komt deze inmiddels op steeds meer plekken tegen in Nederland. Je kunt de bovenste rij stallingen een fietsgleuf er als het ware uit trekken, waarna deze gecontroleerd naar beneden komt. In diagonale stand blijft deze vervolgens hangen. Je kunt dan op comfortabele wijze je fiets pakken of juist neerzetten. Het systeem is zodanig samengesteld dat er niet extreem veel spierkracht nodig is om de parkeerplaats los te trekken of terug te duwen. 

Dubbellaags fietsparkeren

Voorvorkborging

Het systeem van fietsparkeren met behulp van voorvorkborging voelt voor de consument wellicht ongeveer hetzelfde aan als het systeem op basis van achterwielborging. Het verschil zit ‘m in het mechanisme. Bij een stalling met voorvorkborging wordt de fiets geborgen met behulp van voorvorkvergrendeling op de plaatsen aan de bovenkant. Aan de onderkant is er dan nog sprake van voorvorkondersteuning. Op deze manier wordt zowel op de onderste laag als op de bovenste laag het gewenste niveau bereikt qua stabiliteit bij de te parkeren fietsen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *